عزیزی: آرزوی خانواده ورزش این است که فوتبال را در لباس دامادی ببیند!/ موافق شفافیت مالی فدراسیون‌ها هستم
26 آذر 1399 - 11:52

رئیس فدراسیون گلف در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص بحث شفافیت مالی در فدراسیون‌ها و چرخه معیوب ورزش در تخصیص بودجه مطالبی را مطرح کرد.

پ
پ

حمید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌  در خصوص لزوم شفافیت‌های مالی در ورزش اظهار داشت: شفافیت مالی بهترین اتفاقی است که می‌تواند در ورزش رخ دهد چرا که در ابتدا باعث افزایش اعتماد جامعه مخاطب و مسئولین بالادستی در هر سطحی خواهد شد. بعلاوه به خود مجموعه قوت، قدرت و اعتماد به نفس برای پیشبرد برنامه‌ها را می‌دهد و در چارچوب سازمان، نیروها را تقویت می‌کند تا آنها تمام انرژی خود را برای بهتر شدن به کار گیرند و افراد از راندمان کاری خود مطلع شده، نهایتا شاهد بهره‌وری و افزایش راندمان در سطح سازمان خواهیم بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون گلف به چالش شفاف‌سازی مالی وارد خواهد شد، گفت: با پیشنهاد و اصرار من در مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون مصوب شد که مباحث مالی را روی سایت و در دسترس عموم قرار دهیم. سایت جدید طراحی شده و فرایند لازم برای این امر طی شده است.

رئیس فدراسیون گلف در ادامه در خصوص بودجه مصوب سال 1400 از سوی  وزارت ورزش و چارچوب‌های تعیین شده برای این بودجه یادآوری کرد: وزارت ورزش با فدراسیون‌ها جلساتی را برگزار کرده از جمله فدراسیون گلف. این جلسه با حضور معاونین وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون گلف برگزار شد و پیرو پیگیری‌ها، اصرار و مراجعات بنده علاوه بر اینکه به صورت شفاهی اعلام کردند که با پیشنهاد ما موافق هستند و باید معیار و متری برای بودجه ابلاغ شود، نهایتا قولی که در این مورد داده بودند در زمان حضور علی‌نژاد عملی شد. بر این اساس جدولی برای امتیازبندی عملکرد فدراسیون‌ها تدوین شد. این کار هر چند گام بزرگی بود ولی اشکالاتی هم داشت که مواردی را مطرح کردم که برخی از آنها پذیرفته شد و قرار شد در سال آینده اعمال شود.

عزیزی در این مورد که در جدول تخصیص بودجه سال 1400 بحث مدال آوری در سال 99 مطرح است و این در حالی است که در این سال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ رویداد و مدال آوری وجود نداشته است، گفت: برای این موضوع و اینکه آیا بحث شیوع کرونا اعمال خواهد شد،  بحث جدیدی را نشنیده‌ام ولی مطمئناً موضوع بودجه با لحاظ نمودن نیمی از امتیاز عملکرد به بحث مدال آوری از این بحث جدا نیست و تاثیر کرونا باید لحاظ شود، بدین صورت که امتیاز مدال آوری در سایر آیتم‌ها پخش شود. درست است امسال رویدادی نداشتیم اما کارهای زیادی را در بحث ساختاری برای گلف انجام دادیم و فعالیت‌های ما قابل قبول است.

وی تاکید کرد: علاوه بر کرونا، بحث مدال‌آوری داستان شیر گرسنه‌ای است که حوصله شکار ندارد و مدام گرسنه‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. سیستم ورزش باید بپذیرد بسیاری از فدراسیون‌ها قریب یک قرن است که مورد حمایت مردم، سیستم، رسانه‌ها و اسپانسر برای منابع مالی و استفاده از منابع دولتی و هر گونه مقدورات، قرار گرفته‌اند. در جدول توزیع بودجه، پنجاه درصد ملاک‌ها را بحث مدال‌آوری که به وسیله این حمایت‌ها به دست آمده در نظر می‌گیرند و بر اساس همان، بودجه بیشتری تخصیص می‌یابد و همان چرخه معیوب ادامه دارد.

رئیس فدراسیون گلف یادآوری کرد: وزارت ورزش باید چشم‌انداز استقلال رشته‌های ورزشی را تدوین کند و تعدادی از فدراسیون‌ها را به سمت استقلال مالی سوق دهد. تا کی برخی فدراسیون‌ها باید با یک شرایط نامتوازن از منابع دولتی و عمومی استفاده کنند؟ یک پنجاهم این بسته‌های خبری و رسانه‌ای که به برخی از فدراسیون‌ها داده می‌شود و آنها توسعه می‌یابند اگر در اختیار سایر فدراسیون‌ها و رشته‌ها باشد، آنها هم توسعه می‌یابند. به هر حال مسلم است که باکس خبری، به دنبالش اسپانسر و حمایت مردمی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امکانات تخصیص یافته طی دهه‌ها به بعضی رشته‌ها را در نظر بگیریم، به ازای هر یک میلیون تومان که به کبدی، گلف، اسکواش، شمشیربازی و رشته‌هایی از این دست از منابع غیر دولتی ورود شده، باید رشته‌هایی مانند فوتبال،کشتی، والیبال و برخی رشته‌های دیگر، یک میلیارد تومان آورده داشته باشند. برخی رشته‌ها مثل فرزندی هستند که 60-70 سال است در خانه پدری خود بوده‌اند و از کل منابع  خانواده ارتزاق کرده‌اند ، حالا باید به خانه بخت بروند و مستقل شوند.

عزیزی تصریح کرد: آرزوی خانواده ورزش این است که فوتبال را هم در لباس دامادی ببینیم و بعنوان مثال با تاسیس یک رسانه مستقل مخصوص خودش با اخذ هزینه تبلیغات از نظر مالی مستقل شود، با کسب درآمدهای پایدار و ارزنده روی پای خود بایستد، نیازی به حمایت مالی دولتی نداشته باشد و منابع مالی عمومی که از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مستقیم و غیر مستقیم صرف آن می‌شود برای توسعه سایر رشته‌ها اختصاص یابد و در رسانه ملی هم جا برای پخش بقیه رشته‌ها بازتر شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.