رییس فدراسیون: گلف رشته گرانی نیست
26 آبان 1399 - 14:30

حميد عزيزي رييس فدراسيون گلف با حضور در خبرگزاري ايرنا در مصاحبه اي مفصل به سوالات خبرنگار اين خبرگزاري پاسخ داد.

پ
پ

رییس فدراسیون گلف با اشاره به اینکه در بخش زنان و مردان تبعیضی وجود ندارد گفت: گلف یکی از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی است و تفکر گران بودن این رشته باید تصحیح شود.

گلف از دیرباز به عنوان یکی از رشته‌هایی هزینه‌بر در بین مردم جا افتاده است که تنها قشر مرفه جامعه می‌توانند به آن بپردازند. اما حمید عزیزی ریس فدراسیون گلف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این دیدگاه را تصحیح کرد و از ارزان بودن وسایل این رشته و حتی مبلغ پایین اجاره زمین گلف در باشگاه انقلاب سخن گفت.

وی به تبیین جایگاه گلف در کشور و اهداف این فدراسیون برای کاهش فاصله ایران با کشورهای آسیایی، همگانی کردن این رشته و احیای زمین های گلف و مینی گلف پرداخت.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایرنا با حمید عزیزی رییس فدراسیون گلف را در زیر می‌خوانیم.

گلف معیار اصلی توسعه ورزش هر کشور است

گلف به عنوان  یکی از معیارهای اصلی توسعه ورزش در هر کشور به شمار می‌رود. به علت دشوار بودن توسعه این رشته در هر کشوری، اگر گلف رشد یابد به این معناست که ورزش در آن کشور پیشرفت کرده است و یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ارزیابی وضعیت ورزش هر کشور وضعیت توسعه گلف در آن کشور است.

براساس این اصل برای توسعه زمین‌های قدیمی گلف در نقاط مختلف برنامه ریزی کردیم و در این زمینه از دستگاه‌های دیگر کمک می‌گیریم. این اتفاق در چند شهرستان آبادان و اصفهان رخ داده و در کنار زمین‌های فعال گذشته مانند ورزشگاه انقلاب تهران، زمین اهواز و مسجد سلیمان زمین های جدیدی را ایجاد کردیم. همچنین در مشهد نیز به دنبال فضای مناسب برای ایجاد زمین گلف هستیم. در کنار زمین‌های بزرگ برای گلف که به زمین استاندارد ۵۰ یا ۶۰ هکتاری نیاز دارد، از زمین هایی با میادین کمتر هم می‌توانیم استفاده کنیم.

با سازمان منابع طبیعی و اداره ورزش استان گلستان مذاکره کردیم تا بتوانیم این زمین را در اختیار گلف قرار دهیم تا ورزشکارانی که در حال استفاده هستند به گونه‌ای متولی این زمین هم شوند. در کنار  زمین‌های بزرگ ۱۰ تا ۶۰ هکتار به محوطه‌های تمرینی و آموزشی در قالب زمین‌های کوچک یک یا دو هکتاری روی آوردیم و تلاش می کنیم محوطه‌های تمرینی را در استان‌های گوناگون ایجاد کنیم.

ایجاد و نگاهداری چمن طبیعی زمین گلف هزینه‌بر است

بازی گلف باید روی چمن طبیعی باشد و درست است که یک سری زمین‌های خاکی در استان‌های جنوبی و  دیگر استان‌ها داریم و از آن استفاده می‌کنیم اما گلف باید به صورت استاندارد روی چمن طبیعی انجام شود بنابراین ایجاد چمن طبیعی و نگاه‌داری آن ساده نیست و هزینه‌بر است. با کمک اهالی گلف پیشرفت مناسبی حاصل شده و امیدواریم در این زمینه قدم‌های بیشتری برداریم.

بدنبال توسعه مینی گلف در بحث همگانی هستیم

در کنار ایجاد محل‌های تمرینی و آموزشی، اتاقک‌های ضربه گلف بوسیله تور ماهیگیری ایجاد کردیم. این اتاقک‌ها می تواند به عنوان محل تمرین برای زدن ضربه توپ به تور استفاده شود. همچنین مینی گلف را به عنوان مقدمه‌ای برای گلف توسعه می‌دهیم و از ۲ سال گذشته تاکنون نزدیک به  ٥٠٠ میدان مینی گلف در حدود ٤٠ سایت ایجاد کردیم و برنامه اولیه ما این است تا در مجموع به یکهزار مینی گلف در قالب یکصد سایت در کشور برسیم و بتوانیم در بحث همگانی کردن و در دسترس بودن گلف گام برداریم.

روی این اصل که توسعه مینی‌گلف راحت‌تر است و می‌تواند مقدمه‌ای برای پیشرفت گلف باشد، تلاش کردیم تا در نقاط مختلف آن را توسعه دهیم. همچنین تجهیزات آن ارزان‌تر است. زمین مینی‌گلف بیشتر در پارک‌ها تعبیه شده و مواردی که استفاده از آن در اختیار هیات‌هاست، رایگان است اما زمین‌های در اختیار بخش خصوصی هزینه اندکی دارد.

تفکر گران بودن رشته گلف باید تصحیح شود

تا  سال ٢٠١٠ سیاست جهانی گلف محدود کردن این رشته بود اما از آن به بعد سیاست‌ درهای باز بر گلف دنیا حاکم شد. صرف نظر از آنچه که در دنیا اتفاق افتاده براساس فرهنگ حاکم بر کشور از یک سو و سیاست‌های حاکم،  همگانی کردن گلف را دنبال کردیم و این رویه ادامه دارد. معتقدیم که این رشته و رشته‌های تابعه آن می تواند در اختیار همه مردم قرار بگیرد. یکی از دلایلی که این رشته باید همگانی شود، ارزان بودن آن است. اینکه عنوان می‌کنند گلف رشته‌ای گران است به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی از ناحیه متولیان گلف و رسانه‌ها تلقی می‌شود. پوشش رسانه ای گلف در کشور در گذشته خیلی اندک بود.

گلف یکی از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی است

اخیرا به دنبال تلاش‌هایی که در دوران گذشته در فدراسیون انجام داده بودند ما هم سعی کردیم تا توجه رسانه‌ها را به گلف جلب و از ظرفیت رسانه برای معرفی این رشته به عموم مردم استفاده درست کنیم. یکی از نکاتی که نیاز به توضیح و اطلاع رسانی دارد همین تفکر لوکس و گران بودن گلف است. باید این تفکر تصحیح شود. یکی از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی گلف است. اگر در گلف هم ایجاد زیرساخت‌ها را مانند همه رشته‌های ورزشی دیگر برعهده دولت بدانیم، برای استفاده از آن زیرساختی که دولت ایجاد کرده، برای تمرین خیلی لباس خاصی نمی‌خواهیم و یک لباس ورزشی معمولی پاسخگوست.

برای تجهیزات هم شاید یکی از ارزان ترین رشته‌ها هستیم به این دلیل که اگر یک نفر یک ست آموزشی با ۲ یا سه میلیون تومان تهیه کند، خودش و همه اعضای خانواده او ۳۰ یا ۴۰ سال می‌توانند از آن وسایل استفاده کنند، بنابراین تجهیزات آن بسیار ارزان است. در خصوص زمین هم یک نفر اگر ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان به زمین گلف در باشگاه انقلاب که در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قراردارد، پرداخت کند، به مدت یک روز می‌تواند از آن استفاده کند. برای مربی هم اعداد و ارقام گوناگون بر حسب درجه مربی وجود دارد و اگر فردی ۱۰ جلسه آموزشی را طی کند به دنبال آن می‌تواند خود را به حدی از گلف برساند تا از آن به عنوان یک ورزش همگانی لذت ببرد.

احیای زمین‌های گلف با کمک شرکت توسعه انجام می‌شود

یک سری از زمین‌های گلف در اختیار شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است. این زمین‌ها نیاز به واگذاری به فدراسیون ندارد بلکه اراده می‌خواهد. علاقمندیم با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاری مناسب جلو برویم. چمن زمین باشگاه انقلاب مربوط به دهه ٤٠ است و عمرش دارد تمام می‌شود بنابراین نیاز به بازسازی دارد. در رایزنی با بخش خصوصی به دنبال این هستیم تا این بخش علاوه بر ایجاد هتل گلف در زمین، به احیای کامل چمن و خاک زمین بپردازد. در این زمینه دستور وزیر ورزش و جوانان را اخذ کردیم و مراحل اجرای این طرح در حال انجام است. استفاده از این زمین برای سطوح قهرمانی کشور رایگان اما هرگونه فعالیت دیگر مستلزم پرداخت هزینه است. حتی اگر من به عنوان مسوول گلف کشور بخواهم در این زمین بازی کنم مستلزم پرداخت هزینه هستم.

توسعه هر رشته ورزشی در گرو راهبرد کلی است

کسی که میز بیلیارد را می سازد و صادر می‌کند در سیستم صادرات و واردات کشور زیر گروه نجار طبقه بندی می‌شود. باید برای هر رشته راهبرد کلی تعریف شود و اندک اندک به سمت آن هدف برویم و یک شبه انتظار معجزه نداریم اما ارتزاق برخی از رشته‌ها از منابع عمومی باید به سمت استقلال برود.

اگر ورزش را به سه بعد حرفه‌ای، قهرمانی و همگانی تقسیم کنیم، نوع رفتارمان در هر یک از این رشته‌ها فرق می‌کند. حرفه‌ای کاملا روشن و مشخص است و فرد باید صد  درصد روی پای خود بایستد و سود هم تقسیم کند. در بخش قهرمانی هم بحث مدال آوری، پرچم کشور و میادین بین المللی مطرح می‌شود و نیاز به حمایت خاص دولتی دارد. بعد همگانی را باید از جهات گوناگون نگاه کرد و نزدیک به چهار هزار مجموعه ورزشی در اختیار وزارت ورزش داریم که همه این زمین‌ها فعال نیست. حتی بخش زیادی از ورزشگاه آزادی خالی است و آماده واگذاری به بخش‌های مختلف برای سرمایه گذاری است.

اما چرا حامی مالی برای سرمایه گذاری در چنین فضایی می‌ترسد، یکی از دلایل آن بروکراسی سنگین و پیچیده بیش از حد اداری حاکم بر کشور در سیستم ورزشی است و باید چابک سازی شود. دوم اینکه جرات تصمیم گیری در بین همه مدیران مشابه نیست. دیگر اینکه باید برای سرمایه‌گذار هم نگاه مثبتی برای حمایت مالی ایحاد کنند. او باید سود کند و نباید به خاطر آن با حامی مالی درگیر شوند. وقتی این نگاه را حاکم کنیم، سرمایه گذار تشویق می‌شود تا به جای واسطه‌گری به سرمایه گذاری در ورزش روی آورد و از نظر معنوی، مادی و اشتغال به اطمینان خاطر می رسد.

نقش دستگاه‌های مربوطه باید اینگونه باشد که فضای اطمینان را برای سرمایه گذار فراهم کند و از طرف دیگر اگر دستگاه نظارتی تسهیل گر پیشبرد اهداف سرمایه گذاران باشد قطعا فضا تغییر می‌کند و وابسته به حضور یا عدم حضور یک مدیر در یک مجموعه نخواهد شد.

در حوزه بین المللی و قهرمانی اتفاقات خوبی رقم زدیم

در آبان سال ۹۷ فدراسیون را تحویل گرفتیم و عملا باید به کارهای عقب افتاده می‌پرداختیم. در این سال هیچ مسابقه‌ای در هیچ رده‌ای برگزار نشده بود، اما  ۱۵ مسابقه برگزار کردیم و بحث‌های مالی را جمع کردیم. مجامع چند سال را برگزار نکرده بودند. بحث‌های مالیاتی خیلی سنگینی داشتیم و چند ماه ابتدایی را به کارهای عقب افتاده اختصاص دادیم. مجمع ۹۵ تا ۹۸ را برگزار کردیم و هیچ مجمع عقب افتاده‌ای را نداریم. همه مباحث مالیاتی را حل کردیم و شاید تنها فدراسیونی باشیم که از سال ۹۱ تاکنون مشکل مالیاتی نداریم. حتی ۱۳ بند حسابرس را حل کردیم و تنها فدراسیونی هستیم که در مجمع سال ۹۸ گزارش حسابرسی مطلوب بدون شرطی داشتیم. ۹۸ سال پرکار و پرفشاری بود زیرا مسابقات داخلی بسیاری را برگزار و ورزشکاران را به رقابت‌های بین المللی نیز اعزام کردیم.

یکی از کارهایی که می‌توانم اشاره کنم این است که رشته‌های مختلف را در فدراسیون تفکیک کردیم. هر ورزشکاری باید در یک رشته مشخص باشد و اینگونه جامعه آماری ما افزایش یافت. علاوه بر این برگزاری مسابقات تمامی رده‌های سنی را به تفکیک در دستور کار قرار دادیم. تیم‌های ملی همه رده‌های سنی را تفکیک و برای هرکدام سرمربی جدا منصوب کردیم. اعزام‌های بین المللی را برای مردان و زنان به تساوی انجام دادیم. علاوه بر این قانونی گذاشتیم که در هر اعزام بین المللی ۵۰ درصد ورزشکاران ما زیر ۱۸ سال باشند تا بتوانیم برای آینده قهرمانان خوبی را تربیت کنیم. البته بعد هم کرونا شوک بزرگی به همه ما وارد کرد. عملا تمام فعالیت‌های بین المللی به تعلیق درآمد. ضمن آنکه برای تقویت خود علاوه بر بهبود روابط با فدراسیون‌های بین المللی در فدراسیون جهانی هم کرسی کسب کنیم. در حوزه بین الملی و قهرمانی اتفاقات خوبی رقم زدیم.

 

تبعیضی میان زنان و مردان در رشته گلف وجود ندارد

تقریبا همه فعالیت‌های ما در همه رشته‌ها برای زنان و مردان برابر است. هیچ رشته‌ای نداریم که کفه ترازو به نفع مردان سنگین‌تر باشد. اعزام بین المللی و تخصیص بودجه و برگزاری مسابقات و هر آنچه که رخ می‌دهد در فضای فدراسیون گلف متوازن بین زنان و مردان پیش می‌رود. در جام رسانه و مدافعان سلامت و حتی برای زنان دیپلمات هم مسابقه برگزار می‌کنیم. این نشان میدهد که کاملا روی پیشرفت زنان حساب باز کردیم و سرمایه گذاری می‌کنیم و امیدوارم در آینده حرف‌های بیشتری در خارج از مرزهای کشور داشته باشند.

کاهش فاصله با کشورهای آسیایی

گلف مانند برخی از رشته‌ها دارای فدراسیون جهانی آماتوری و یک فضای حرفه‌ای مجزا است. در فدراسیون جهانی آماتوری رقابت و رنکینگ بسیار جدی است و شرق آسیا و استرالیا بسیار مدعی هستند. اکنون پاکستان ۴۰ زمین دارد و بنگلادش، هند و نیوزیلند و ژاپن و حتی امارات با آن اقلیم آب و هوایی بهترین زمین‌های گلف را احداث کرده‌اند.  یک زمین استاندارد در کشورمان نداریم و یک زمین نصف و نیمه در باشگاه انقلاب داریم که ورزشکاران ما از آن استفاده می‌کنند. از طرفی میزان بودجه تخصیص یافته به فدراسیون گلف ۹۲۰ میلیون تومان بود و حالا تلاش کردیم تا پرسنل خود را کم کنیم تا در کنار جذب منابع، بخش مهمی از این بودجه را در قالب ورزشی استفاده کنیم. توزیع نامتوازن بودجه هم بین فدراسیون‌های ورزشی وجود  داشت و پس از پیگیری‌ها وزارت ورزش معیار و جدولی را برای سال ۱۴۰۰ برای توزیع متوازن بودجه‌ها تعیین کرد که برخی از مشکلات حل می‌شود.

از طرف دیگر در دهه‌های گذشته از گلف در ایران به هیچ شکلی حمایت نشده است. حتی موانعی هم سر راه آن ایجاد شده،  بنابراین باید با صبر و حوصله و تلاش فاصله گلف ایران با آسیا را رفع کنیم و به سطح آنان نزدیک شویم. این امر مستلزم رفع موانع  است که خوشبختانه برطرف شد و مورد دیگر این است که مجوز  پخش زنده تلویزیونی گرفتیم که خیلی برای ما ارزشمند است. دیگر اینکه رسانه‌ها گلف را جزو سبد خبری خود قرار دادند. حمایت رسانه ها خیلی مهم است و آنان می‌توانند و به درستی ظرفیت این رشته را به خانواده ها و جامعه مخاطب نشان دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.