گلف ورزش پولدارها نیست/ همه‌چیز درباره گلف در ایران
09 آذر 1398 - 10:30
رئیس فدراسیون گلف گفت: گلف آرامشی خاص و قدرت تمرکز را به ورزش‌کار منتقل می‌کند، برای همین است که اهالی سیاست و اقتصاد این رشته را مجدانه دنبال می‌کنند اما مردم عادی هم می‌توانند گلف بازی کنند.
پ
پ

خبرگزاری فارس خراسان شمالی، سعید کوهستانی؛ مصاحبه با زبان کرمانجی آن‌هم با رئیس فدراسیون گلف کشور. صحبت از گلف آن‌هم در استانی که از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های ورزشی رنج می‌برد؛ در نگاه اول برای من جمع نقیضین بود. یعنی به‌هیچ‌عنوان باهم جمع نمی‌شد. اما صحبت با حمید عزیزی رئیس این فدراسیون که ازقضا از اهالی خراسان‌شمالی و شیروان است، کمی نگاه من را به آینده شکل‌گیری این ورزش در استان تغییر داد. شاید انتظار راه‌اندازی زمین گلف در دوران مدیریت فعلی ورزش و جوانان که استخرها خشک و زمین‌های ورزشی بایر، خوش‌خیالی باشد. اما آدمی به امید زنده است.

+ تصور من از گلف یک تفریح لاکچری است نه یک ورزش؛ آیا این را تأیید می‌کنید؟
– این‌که میگویند، پول‌دارها گلف بازی می‌کنند را قبول دارم. البته این به مفهوم انحصار این رشته در بین قشر مرفه و برخوردار جامعه است؛ را نه. نقص این جمله که مردم عادی هم می‌توانند گلف بازی کنند، فعالیت ۴۰ میلیون نفر در آمریکا چندین هزار نفر در کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و اروپا است. آیا همه این افراد در طبقه پول‌دار و متمول قرار دارند، قطعاً این‌گونه نیست.

+پس اعتقاددارید یک ورزش قابل‌دسترس برای عموم است؟
– بله، گلف در دسترس همگان است.

+ آیا در کشور خودمان هم این‌گونه است؟
– بنده با مستندات این سؤال شمارا پاسخ می‌دهم. در ایران انجام تمام زیرساخت‌ها بر عهده دولت است. اگر زیرساخت مهمی چون زمین را دولت تقبل کند؛ آن چیزی که باقی می‌ماند، تجهیزات و لباس گلف است.

+ تهیه این اقلامی که اشاره کردید، برای یک خانواده چقدر هزینه دارد؟
– ببینید لباس گلف، لباس مخصوصی نیست. همین لباسی که بر تن من و شما است و یک جفت کفش ورزشی. با قیمت‌های الآن چیزی در حدود ۲ یا ۳ میلیون تجهیزات برای هر خانواده تهیه یک ست آموزشی هزینه دارد، که چندین سال می‌شود از آن استفاده کنند.

+ استانی که (خراسان شمالی) زیرساخت ورزش‌های ابتدایی هم در آن مهیا نیست، آیا راه‌اندازی گلف بیش از یک رؤیا نیست؟
– هنگامی‌که مسئولیت فدراسیون گلف در این دوره به بنده محول شد، هیات گلف در خراسان شمالی نبود. الآن این هیات راه‌اندازی شده و مشغول فراهم کردن مقدمات کار است.

+ برخی فدراسیون‌ها چند رشته را تحت پوشش‌دارند، آیا گلف هم این‌گونه است؟
– بله ما در فدراسیون گلف چند رشته را باید پوشش بدهیم. این رشته فقط ۵۰ یا ۶۰ هکتار زمین نیاز دارد. اما رشته‌هایی مانند مینی‌گلف، کریکت و توال که با یک زمین کوچک کار راه می‌افتد.

+ مینی گلف را بیشتر توضیح می‌دهید؟
– این را به‌عنوان مقدمه خدمت شما عرض کنم؛ برای تمرین مینی گلف حتی نیاز به تعویض لباس هم ندارد. کسب مهارت در این رشته به‌سرعت اتفاق میافتد. این نقطه قوت است. حتی اگر فردی با ۱۵۰ کیلو وزن هم اراده می‌کند، می‌تواند یک ورزش‌کار ماهر شود. مینی‌گلف برای توسعه بسیار راحت و کم‌هزینه است.

+ پیوند ناگسستنی میان این رشته و طبیعت برقرار است، این را کمی توضیح دهید؟
– کاملاً صحیح است. این رشته دوست‌دار طبیعت و محیط زیست است. آرامشی خاص و قدرت تمرکز را به ورزش‌کار منتقل می‌کند. (با خنده می‌گوید) برای همین است که اهالی سیاست و اقتصاد این رشته را مجدانه دنبال می‌کنند.

+ فدراسیون در راه‌اندازی زیرساخت‌های ورزش گلف در خراسان شمالی چه کمکی می‌تواند، بکند؟
– امیدوارم بزرگواران در بقیه نقاط کشور از این صحبت بنده برداشت بدی نداشته باشند. اما زادگاه بنده در خراسان شمالی است. تمام تلاش خود را جهت توسعه و رونق این ورزش در استان به‌کار خواهم بست. از برگزاری دوره‌های آموزشی تا تأمین تجهیزات و زیرساخت. ان شاالله با هیات گلف استان در تحقق این امر کمک‌رسان ما باشد.

+ آماری از استان‌های فعال دارید؟
– ۲۹ استان فعال در این رشته داریم. این آمار به‌غیراز مناطق آزاد اروندکنار و کیش است. در کل ۳۱ هیات فعال در سراسر کشور داریم.

+ پس استان غیرفعال هم داریم؟
– مردمان شریف بوشهر و کردستان هم به‌زودی شاهد راه‌اندازی این رشته در استان خودشان خواهند بود.

+ جایی گفته بودید، در بین رشته‌های مدرن؛ گلف یکی از رشته‌هایی است که با آمیزه‌های اسلامی قرابت‌های زیادی دارد، بیشتر توضیح می‌دهید؟
– به نکته جالبی اشاره داشتید. اگر بخواهم بر اساس معیار مهمی چون اخلاقی پاسخ بدهم، باید عرض کنم؛ این رشته کاملاً اسلامی است. معیارهای منحصربه‌فردی در گلف وجود دارد که مورد تأیید اسلام هست. مثلاً گلف تنها ورزش بین‌المللی است که حتی دربازی‌های المپیک داور ندارد. یعنی بر اساس اعتمادی که به ورزش‌کار می‌کند. به‌طوری‌که نتیجه فعالیت خودرو به هیات داوری ارائه می‌کند. تنها رشته ورزشی که بدون زیر پا گذاشتن اصول شرعی، زن و شوهر می‌توانند باهم گلف‌بازی کنند.

+ قدمت این ورزش چند سال است؟
– گلف ورزشی است با بیش از ۶۰۰ سال قدمت.

+ برای توسعه و پیشرفت گلف در کشور چه برنامه‌هایی دارید؟
– برنامه اصلی ما رشد این ورزش از طریق توجه ویژه به سنین پایه آن‌هم با هم‌افزایی آموزش و پرورش و از آن‌طرف توسعه امکانات و تجهیزات موردنیاز در سراسر کشور است.

+ چند زمین گلف در ایران داریم؟
– ۹ زمین گلف قابل‌استفاده داریم. که امیدواریم این عدد با دو رقمی شدن نوید برخورداری همه کشور را به دوستداران این ورزش بدهد.

+ این گفته را تأیید می‌کنید که کم‌ترین به وجه در بین رشته‌های المپیکی متعلق به فدراسیون گلف است؟
– متأسفانه بله. علی‌رغم همین قیدی که شما مطرح کردید. رشته المپیکی که یکی از جوان‌ترین روسای فدراسیون‌ها با کادری کاملاً جوان؛ کم‌ترین نیروی انسانی و بیش‌ترین رویداد و فعالیت‌ها را داریم. کمترین بودجه و اعتبارات دولتی هم به گل اختصاص دارد.

+ فعالیت‌های بخش بانوان را هم توضیح بدهید.
– بدون استثنا هر رویدادی که در بخش آقایان برگزار می‌شود، برای خانم‌ها نیز انجام می‌شود.

+ از اردوی تیم‌های ملی و رده سنی آن‌ها اگر نکته‌ای است، اشاره‌کنید.
– بر اساس رده‌بندی فدراسیون جهانی برای اولین بار ۵ تیم ملی در (خود) گلف در حال عالی هستند. سه رده سنی بخش آقایان و دو رده سنی در بخش بانوان.

+ از موفقیت‌های ورزش‌کاران کشور در عرصه بین‌المللی توضیح بدهید.
– کسب مقام‌های اول تا سوم انفرادی در مسابقات مینی‌گلف آزاد جهان و آسیا به‌عنوان گل سرسبد افتخارت اخیر می‌توانم، اشاره داشته باشم. در ووبالی رنکینگ ۵ جهان هستیم. در فینال مسابقات آسیایی کره‌جنوبی یک داور ایرانی قضاوت داشته. چون سطح گلف آسیا در جهان بسیار بالا است کار سختی در مسابقات قاره‌ای داریم.

+ رقابت‌های آسیایی را می‌شود، جام‌جهانی دانست؟
– بله، کشورهای شرق آسیا حرف اول را در دنیا می‌زنند.

+ به‌عنوان سؤال پایانی گویا سمتی در کنفدراسیون آسیا کسب کرده‌اید؟
– هرچند بنده اعتقاددارم این عناوین بیشتر ازآن‌که شخصی باشد، قدرت چانه‌زنی کشور ما را افزایش می‌دهد. اما همان‌گونه که اشاره کردید، به‌عنوان دبیرکل فدراسیون مینی‌گلف آسیا انتخاب شدم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.