دکتر عزیزی: رشته گلف پرهزینه و لاکچری نیست/ توسعه زیرساخت‌ها اهمیت زیادی دارد
01 فروردین 1401 - 17:38
رئیس فدراسیون گلف گفت: در مورد هزینه ورزش گلف تصورات ناقص است.
پ
پ

به گزارش روابط عمومی فدراسیون گلف، حمید عزیزی، رئیس فدراسیون گلف، درباره ارزیابی خود از عملکرد یک سال گذشته فدراسیون در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: سال 1400 برای ما سال بهتری بود. همانگونه که همه رشته‌های ورزشی تحت تاثیر کرونا بسیاری از فعالیت‌هایشان را در سال 99 تعلیق کرده بودند در سال 1400 با توجه به وسعت واکسیناسیون در کشور و کمی بهتر شدن شرایط بسیاری از فعالیت های ورزشی از جمله در فدراسیون گلف از سر گرفته شد. برای همین با تلاش همکاران ما در فدراسیون، همراهی هیات‌های استانی، همت ورزشکاران و مربیان و همه اهالی جامعه ورزش گلف، موفق شدیم تعدادی از رویدادهای خود را برگزار کنیم. از جمله آنها مسابقات قهرمانی کشور در بخش بانوان و آقایان و مسابقات مختلفی بود که به عنوان رویدادهای تقویمی در رشته مینی گلف شکل گرفت. شاید مهمترین رویدادی که ما بعد از شرایط کرونا برگزار کردیم مسابقات لیگ برتر گلف بود که می توانم از آن به عنوان بهترین اتفاق سال 1400 در رشته گلف نام ببرم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در جریان هستید ما به جز رشته اصلی «گلف» که به عنوان هویت و شناسنامه فدراسیون شناخته می‌شود، چهار رشته تابعه هم داریم. مینی گلف، کروکت، وودبال و به کاپ که به عنوان انجمن در ذیل فدراسیون گلف فعالیت مفی کنند. هر یک از این رشته‌ها دارای سازوکار مستقلی در سطوح بین المللی هستند و فدراسیون جهانی مسابقات جهانی و آسیایی دارند و ما تلاش می کنیم که در همه این رشته‌ها به صورت موثر حضور پیدا کنیم. مسابقات قهرمانی موتور آسیا و اقیانوسیه در پاییز 1400 برگزار شد ولی سال جدید از دهم شهریورماه مسابقات قهرمانی جهان گلف را در فرانسه داریم که در زمین المپیک 2024 برگزار خواهد شد. ما هم اعلام آمادگی کردیم که در آن مسابقات حضور پیدا کنیم. برای کروکت مسابقاتی داریم در انگلستان که انجمن تلاش می کند حتما در این رقابت ها شرکت کند. مسابقات مینی گلف هم تقویمی از گذشته اعلام کردند که اگر تغییری ایجاد نشود مسابقاتی داریم در آلمان و همچنین مسابقات آسیایی که مطابق هر سال در تایلند، در رشته وودبال هم هنوز تقویم نهایی نشده و منتظریم که مسابقات نهایی را اعلام کنند.

عزیزی با اشاره به اهمیت بها دادن به زیرساخت‌های رشته گلف افزود: تا فضای زیرساخت مهیا نشود چه در حوزه سرمایه انسانی و چه در حوزه زیربنایی به عنوان زمین تمرین اساسا توسعه هم خیلی نمی تواند شکل بگیرد و به طبع تا توسعه شکل نگیرد آن رشته ورزشی و رشته‌های تابعه آن نیز مورد توجه جامعه اعم از رسانه، حامی مالی و خانواده‌ها برای اینکه به آن رشته بپردازند مورد توجه قرار نخواهد گرفت. بنابراین موضوع توسعه زیربنایی و زیرساختی از اصلی ترین مباحثی بود که در دور جدید فدراسیون سعی کردیم دنبال کنیم از جمله نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد در کشورمان تنها یک زمین چمن گلف داریم که آن هم نیمه استاندارد است که واقع در مجموعه ورزشی انقلاب تهران است. در کنار این زمین یک تعداد زمین خاکی در شهرها و استان های مختلف داریم از جمله اصفهان، مشهد، گلستان و اهواز که زمین خوبی داریم در مسجدسلیمان واقع است که اتفاقا اولین زمین گلف کشور به شمار می رود، در واقع گلف از مسجدسلیمان به ایران آمده است. در آبادان زمین خوبی داریم منطقه آزاد اروند که آن هم البته خاکی است اما در تهران تنها زمین چمن‌مان در باشگاه ورزشی انقلاب بنا شده و در کنار این زمین‌هایی که به عنوان زمین مسابقه از آن استفاده می شود یک سری زمین تمرین هم داریم در جاهای مختلف که به عنوان رنج آموزشی از آن نام می بریم. در رشته گلف علاوه بر اینکه ما در حال توسعه زیربناها به انحاء مختلف بوده و هستیم دیدگاه جدیدی را سعی کردیم پیاده کنیم. برای مثال مینی گلف را به عنوان دروازه ورودی گلف در نظر گرفتیم تا بتوانیم از طریق آن افراد را از دل خانواده ها جذب این رشته کنیم و با همین رویکرد توانستیم 200 میدان مینی گلف را با همکاری بخش خصوصی به 1100 میدان افزایش دهیم.

وی گفت: علاوه بر آن یکسری میادین مینی گلف پرتابل را ساختیم و توزیع کردیم که از آنها برای برگزاری مسابقات در درون ساختمان‌ها، ادارات، سازمان‌ها و حتی درون خانواده‌ها استفاده می‌شود که به راحتی قابل حمل است و می تواند فضای جذابی را داخل خانواده‌ها ایجاد کند. در ادامه سعی کردیم از ظرفیت همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها استفاده کنیم از جمله مهمترین آن تفاهم نامه ای با فدراسیون دانش آموزی و با تایید وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم که گلف و رشته‌های تابعه به عنوان رشته سی‌ام به طور رسمی وارد مدارس شد و فعالیتش در مدارس مجاز شده است. احداث آکادمی ملی گلف در جوار تنها زمین چمن گلف واقع در باشگاه انقلاب تهران از دیگر برنامه های مهم فدراسیون است. فرآیند این کار را هم آغاز کردیم. امیدواریم با کمک شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و وزارت ورزش وجوانان اجازه ساخت این آکادمی به ما داده شود تا ما بتوانیم از همه استانها افرادی را دعوت کنیم تا در قالب ورزشکار، مربی و مدرس بیایند و از امکانات زمین ورزشی انقلاب استفاده کنند تا این افراد سفیر توسعه رشته‌های ما در استانها باشند.

رئیس فدراسیون گلف در مورد هزینه‌های این رشته اینگونه توضیح داد: اکثر افرادی که نام گلف را می شنوند تصورشان این است که بسیار ورزش پرهزینه و لاکچری است در حالی که تصور کاملی نیست و ناقص است. در دنیا اکثر کسانی که مطرح هستند را اگر بخواهید در زمین ورزشی و لباس ورزشی تصورشان کنید در زمین گلف تصورشان می‌کنید. این حسی است که رسانه‌ها در طول زمان و ظرفیت رشته گلف در طول زمان در دنیا ایجاد کردند. شما اگر بخواهید بررسی کنید حتما دیپلمات‌ها، روسای جمهور، نخست وزیرها را در زمین گلف خواهید یافت ولی رشته گلف واقعا برای افراد مرفه نیست. رشته گلف ارزانترین و متعاقبا جزو اسلامی ترین رشته ها است که قبلا هم عرض کردم چرا؟ برای اینکه برای اسلامی بودن یک رشته ورزشی ما می‌توانیم معیار تعریف کنیم و بر مبنای آن معیارها قضاوت کنیم که این رشته در چه سطحی قرار می گیرد. اگر از معیارهای اسلامی ارزان بودن را ملاک قرار بدهیم باید عرض کنم که رشته گلف با سه چهار میلیون تومان اگر یک خانواده ست آموزشی گلف را تهیه کند تا چند دهه حتی تا 40-50 سال اعضای آن خانواده می توانند از آن ست آموزشی استفاده کنند. شما کدام رشته ورزشی را سراغ دارید که تا 40-50 سال هزینه آن بشود 5 میلیون تومان؟ در کنار هزینه کم شما با یک رشته تخصصی سطح اول دنیا هم طرف هستید نه با یک سرگرمی ساده سطح پایین، این مبلغ در رشته مثلا مینی گلف به یک تا یک و نیم میلیون تومان هم کاهش پیدا می کند، بنابراین نمی‌توان رشته گلف را جزو رشته‌های پرهزینه توصیف کرد. نکته بعدی سریع الاموزش بودن آن است. خیلی از رشته‌های ورزشی هستند که آموزش آنها طول می کشد اما رشته مینی گلف با کروکت، وودبال و به کاپ را در 15 دقیقه فرد می تواند آموزش ببیند یعنی کسی که 200 کیلو وزن داشته باشد و در طول عمرش هم از بغل ورزشگاه هیچ رشته ورزشی رد نشده باشد در 15 دقیقه این رشته‌ها را آموزش می‌بیند و از دقیقه 16 می تواند ادعا کند که من ورزشکار این رشته هستم.

وی اضافه کرد: محدودیت جسمانی نداریم یعنی اگر کسی در 5 سالگی این آموزش را ببیند تا صد سالگی همراهش است. به هرحال بسیاری از رشته‌ها محدودیت سنی، جسمی و زمانی دارند یعنی اگر من بخواهم 90 دقیقه فوتبال بازی کنم الان نمی توانم شاید یک دهه پیش می توانستم الان نمی توانم، اگر بخواهم یک مسابقه کامل والیبال را از سطح اول بروم الان نمی توانم، اگر بخواهم یک وزنه صد کیلویی را بزنم هیچ وقت نتوانستم الان هم نمی توانم اما شما چه رشته‌ای را می توانید به یک زن خانه دار معرفی کنید که رشته تخصصی باشد، جذاب باشد، اسم و رسم داشته باشد، ارزان باشد، سریع هم بشود آموزش دید و از همه مهمتر رقابتش با اعضای دیگر خانواده معنادار باشد، از پیش باخته نباشد. با این اوصاف رشته‌های تابعه ما از 85 میلیون جمعیت 84 میلیون نفر را می تواند به راحتی مورد خطاب خودش قرار بدهد. برای معرفی بیشتر گلف نیاز به زمان بیشتری داریم. ما از تبلیغات و اخبار کم رسیدیم به پخش زنده که رسانه ملی در این زمینه به ما کمک می‌کند. امروز که در خبرگزاری برنا حضور داریم نشان دهنده حمایتی است که برنا و سایر رسانه‌ها انجام می‌دهند. مجله تخصصی گلف را داریم و گلف در المپیک حتی داور هم ندارد.

عزیزی با اشاره به فعالیت فدراسیون در بحث ورزش همگانی گفت: در بحث همگانی سعی کردیم با برگزاری یکسری رویدادها گلف و رشته‌های تابعه را به جامعه مخاطب معرفی کنیم. از جمله دو سری جام رسانه را برگزار کردیم در هر یک از این رویدادها یکصد نفر از خبرنگاران عزیزمان حضور داشتند. مسابقات گلف هنرمندان را برگزار کردیم. جام گلف دیپلماتها را برگزار کردیم. در هر صورت تلاش خواهیم کرد معرفی درستی از رشته‌های تابعه برای مردم داشته باشیم. اصلا دیدگاه ما این نیست که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای ما بودجه تامین کنند تا ما کار کنیم. دیدگاه ما اتفاقا این است که از ظرفیت‌های اداری و معنوی این دو ارگان برای توسعه رشته‌های تابعه خود کمک بگیریم. از جمله اینکه ما همه تلاشمان این است که هزینه هایمان را از حامیان مالی و از بخش خصوصی دریافت کنیم و میزان آورده‌های بخش خصوصی قطعا بیش از آورده های بخش دولتی است. احداث آکادمی گلف شاید 30-40 میلیارد هزینه در بر خواهد داشت ولی ما ریالی از وزارت ورزش برای این موضوع دریافت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. بنابراین دیدگاه ما این است که دست مان را جلوی وزارت ورزش و کمیته دراز نکنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.